44

مدیریت پروژه در سال ۲۰۱۹ دچار چه تغییراتی خواهد شد؟

فهرست مقاله

توسعه نرم‌ افزار با سرعتی بالا در حالا پیشرفت است و در همه‌ی بخش‌های زندگی، کسب و کار و در نهایت کل دنیا رخنه کرده است. مدیریت پروژه هم از این قاعده مستثنی نیست و شیوه‌ای که مدیران پروژه کارهای روزانه‌ی مدیریت پروژه خود را انجام می‌دهند تحت تاثیر نرم افزار قرار گرفته است.

 

 

 

تغییرات مدیریت پروژه در سال 2019

تغییرات مدیریت پروژه در سال ۲۰۱۹

نگرشی که در حال حاضر در زمینه مدیریت پروژه وجود دارد بیشتر وابسته به تجربه است. این گرایش شامل مواردی مانند زمان‌بندی، اختصاص بودجه و هدایت اعضای تیم است که با پیشرفت‌های جدید بشدت دچار تغییر خواهد شد. با مواردی مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا شیوه‌های مدیریت پروژه درحال توسعه هستند تا بیشتر داده‌‌محور شوند، یعنی تحویل‌دهی محصول نهایی پروژه کاملا براساس بودجه تخصیص داده شده و زمان در نظر گرفته شده خواهد بود.

در ادامه به بررسی ترندهای مدیریت پروژه در سال ۲۰۱۹ خواهیم پرداخت و اینکه هرکدام از این ترندها چه تغییراتی را ایجاد خواهند کرد.

 

چابک

مدیریت پروژه چابک در ذات خود پویا است و شاید بنظر برسد که نسبت به سایر ترندهایی که در ادامه گفته خواهند شد کمی قدیمی به نظر برسد. این شیوه در حال حاضر طرفداران زیادی دارد. مدیریت پروژه چابک روی فهم قابلیت‌های افراد، برقراری ارتباط واضح و قابل رویت و قبول کردن تغییر تاکید دارد. نتیجه‌ای که از مدیریت پروژه‌ها با این شیوه بدست آمده است به نسبت بهتر از شیوه‌های دیگر بوده است.

مدیریت پروژه چابک با برقراری توازن مناسب بین کیفیت برتر ( در زمینه نتایج) و جریان راحت کاری ( در زمینه فرآیندها) شیوه‌ای است که مدام تست شده است و نتایج بسیار خیره کننده‌ای را در بر داشته است. به همین دلیل این شیوه باقی کاربرد خود را از دست نخواهد داد.

بسیاری از تکنولوژی‌هایی که در زمینه‌ی مدیریت پروژه در حال تشکیل بوده  و پیش بینی می‌شود که تاثیر زیادی رو این زمینه خواهند گذاشت بر پایه ی مدیریت چابک هستند.

 

هوش مصنوعی

هر هفته مدیران پروژه قسمتی از زمان خود را صرف این می‌کنند که ببینند می‌توانند پروژه را با بودجه‌ای که اختصاص داده شده است به پایان برسانند یا خیر. با استفاده از هوش مصنوعی محاسبه‌ی این مورد و چندین وظیفه‌ی دیگر با کمک گرفتن از الگوریتم‌های پیچیده انجام خواهند شد. اینگونه مدیران پروژه می‌توانند زمان بیشتری را روی قسمت‌های مهم تر پروژه مانند تولید خلاقانه محصول اختصاص دهند.

مفهوم هوش مصنوعی پیرامون رقابت با شیوه‌ی تفکر انسانی می‌گردد. تفکر انسان همراه با خلاقیت، هوش عاطفی و غریضه است که تعویض هوش مصنوعی با هوش انسانی را مشکل می کند.

در مراحل ابتدایی توسعه‌ی هوش مصنوعی سعی می‌شود که حجم تلاش ( وظایف پروژه که اجرایی هستند و نتیجه‌ی قابل سنجشی ندارند) را کم کند؛ تعیین وظایف (مثلا اینکه چه کسی چه کاری را انجام دهد) را اتوماتیک انجام دهد و در نهایت پیش بینی‌های داده محور برای آنالیزهای آینده ارائه کند.

 

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا شهرت خود را با کاربردی که در لوازم خانگی داشته است بدست آورده است و هم اکنون هم می‌خواهد راه خود را به کسب و کارها نیز باز کند. اینترنت اشیا در کنار هوش مصنوعی کاربرد دارد و دریافت اطلاعات ارزشمند را بیشتر می‌کند؛ همچنین می‌تواند پروسه‌ی تصمیم گیری و گزارش دهی در فرآیند انجام پروژه را نیز سریعتر کند.

برای مثال مدیران پروژه در صنعت ساخت و ساز می‌توانند کاری کنند که سنسورها اطلاعات مختلف را جمع آوری کرده و مشخص کنند که اکنون چه کاری باید انجام شود و اینکه چه کسی توانایی انجام آن را دارد تا کار در زمان مشخص شده تحویل داده شود. با استفاده از این روش می توان مدت استراحت ماشین‌ها را پایین آورد و اشتباهات نیز کمتر می‌شوند؛ در عین حال کیفیت خروجی نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

کانبان

یک سیستم مدیریتی که در سال ۱۹۴۰ در خط تولید شرکت تویوتا ژاپن ابداع و به کار گرفته شد. از این روش در مدیریت پروژه‌ها استفاده می‌شود تا جریان کاری سریعتر شده و مشکلات کمتر شوند.

 

استفاده از کارت برای برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف و اعضای دیگر تیم و بیان اینکه چه وظایفی را باید انجام دهند به عنوان راهنمایی تصویری در این روش شناخته می‌شود. به همین دلیل اعضای تیم هیچوقت وظایفی بیشتر از توانایی خود به عهده نخواهند داشت و تقسیم وظایف براساس توانایی آن‌ها انجام خواهد شد.

 

البته شاید تنها استفاده از روش کانبان برای مدیریت پروژه چندان نیازهای تیم را برطرف نکند و ممکن است کسب و کارها مجبور شوند از یک روش دیگر نیز در کنار کانبان استفاده کنند. در روش کانبان کارها و وظایف بر اساس منابع در دسترس و همچنین توانایی افراد برای انجام وظایف تقسیم می شوند و به همین دلیل پیش بینی می‌شود که این روش در سال ۲۰۱۹ شهرت بیشتری به دست بیاورد.

 

دفتر مدیریت پروژه

هرچند که کسب و کارها می‌دانند که مدیریت پروژه کار سختی است و باید به دقت انجام شود تا پروژه ها در زمان مناسب و متناسب با بودجه به پایان برسند، باز هم چندان توجهی به آن نمی‌شود. در بیشتر کسب و کارها تنها یک نفر باتجربه مسئول رسیدگی به امورات مدیریت پروژه می‌شود  و اینگونه اشتباهات زیادی رخ می‌دهد.

کسب و کارها در تلاش هستند که یک دفتر جداگانه برای مدیریت پروژه‌ها وجود داشته باشد که تماما وظیفه‌ی کنترل را بدست داشته باشند.

در نهایت باید به این مورد دقت کرد که مدیریت پروژه تغییرات زیادی در سال جدید میلادی خواهد کرد. از استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا گرفته تا شیوه‌های جدید مدیریتی مانند چابک و کانبان و در نهایت اختصاص اهمیت بیشتر به این بخش از کسب و کارها.

چیزی که کسب و کارها باید به آن دقت کنند این است که با استفاده از یک نرم افزار مدیریت پروژه مناسب می‌توانند همیشه به روز باشند و خیلی راحت‌تر از گذشته کار مدیریت پروژه‌ها را انجام دهند.

منبع:http://tasksaz.ir